Heeft u een vraag?

Stel hem hier

Kunnen wij u helpen?

Wij zijn bereikbaar via:

  • 036-5345684
  • info@stam-almere.nl
Wilt u liever dat wij bellen?

Of stel hieronder uw vraag:

Auto beveiligd en toch geen diefstaldekking

Diefstal van voertuigen is helaas dagelijks aan de orde. Het is een schadeclaim die in de papieren loopt. Wat precies de reden is waarom verzekeraars bij een dure auto om deugdelijke beveiliging vragen.

En toch kan het voorkomen, dat een verzekeraar geen diefstaldekking wil geven, ondanks dat de auto beveiligd is. Hoe zit dat?  

Hoewel de diefstalcijfers iets dalen en de terugvindpercentages iets stijgen, is en blijft autodiefstal een probleem. Een beveiligingssysteem kan dan een goede oplossing zijn. Auto’s met een gecertificeerd beveiligingssysteem worden zelfs 74% minder vaak gestolen en 62% vaker teruggevonden dan auto’s zonder beveiligingssysteem. En bij steeds meer automerken is een dergelijke beveiliging verplicht. Al verschilt dit sterk per verzekeraar. 

Vijf klassen van beveiliging

Beveiligingssystemen zijn ingedeeld in 5 klassen:
  1. Startonderbreker. Met dit systeem kan de auto niet worden gestart zonder autosleutel, transponder of handzender. Het systeem wordt in de meeste voertuigen af-fabriek standaard ingebouwd.
  2. Inbraakdetectie met alarmering. Als de autoportieren, de kofferbakklep of de motorkap geforceerd worden, gaat er een alarm af. Ook gaan de autolampen flikkeren.
  3. Hellingshoekdetectie. Zodra de hellingshoek van de auto verandert door opkrikken, wegslepen of optakelen, gaat er een hoorbaar en zichtbaar autoalarm af.
  4. Beperkt voertuigvolgsysteem. Als de auto als vermist wordt opgegeven, wordt een GPS-volgsysteem ingeschakeld. De politie kan dan nagaan waar de auto zich bevindt.
  5. Uitgebreid voertuigvolgsysteem. Het GPS-volgsysteem wordt automatisch ingeschakeld zodra het autoalarm afgaat. De diefstal hoeft dus niet eerst ontdekt te worden.

Voorwaarden voor beveiliging

Verzekeraars stellen steeds vaker als eis dat een dure (bedrijfs-)auto deugdelijk beveiligd is tegen diefstal. Welke beveiliging nodig is, hangt vooral af van de leeftijd, de cataloguswaarde en de diefstalgevoeligheid van het voertuig. Jonge auto’s met een hoge cataloguswaarde staan het hoogst op het verlanglijstje van criminelen. De beveiligingsvoorwaarden voor die auto’s zijn strenger.

Beveiligingscertificaat moet actueel zijn!

Verzekeraars die om een erkende beveiliging vragen verwachten, dat de automobilist dit kan aantonen middels een zgn. 'beveiligingscertificaat'. Maar wat vaak niet bekend is, is dat dit certificaat maar een beperkte geldigheid heeft.

Want ieder systeem heeft onderhoud nodig. Ook een autoalarm. En alleen wanneer dat onderhoud daadwerkelijk heeft plaatsgevonden, zal de leverancier het certificaat willen 'verlengen'. Hoe vaak dit moet gebeuren kan ook per verzekeraar verschillen. Maar om constant de juiste diefstaldekking te houden is wel van belang dat het certificaat actueel is.

Want zonder een geldig beveiligingscertificaat kan de verzekeraar bij diefstal dekking weigeren. 

Wilt u weten welke eisen uw autoverzekeraar hieraan stelt, vraag ons dan even om informatie.


Bovenstaand nieuwsbericht is gepubliceerd op 28-01-2021. Dit bericht is met veel zorg en aandacht samengesteld. Desondanks kunnen wij niet volledig instaan voor de correctheid, volledigheid of actualiteit van de informatie.
Maak een afspraak met ons om de meest recente informatie te ontvangen.